Physics > Home > Entropy: Thermodynamics – Energy – Environment – Economy > Issue 2 > Article
Frédéric Demoly
Belfort-Montbéliard University of Technology
France
Jean-Claude André
University of Lorraine
France
Received : 25 July 2024 / Accepted : 19 November 2024
Published on 29 November 2024 DOI : 10.21494/ISTE.OP.2024.1237
Whether it pertains the possibility of staying within old paradigms or, conversely, exploring new areas of thought that lead to genuine conceptual breakthroughs, society demands creativity (invention, innovation). The pressure exerted on designers is not only a comforting continuity but also stems from major trends related to climate change, resource depletion, inter-individual local and international relationships, and more. While this approach is often personal to a large extend, having a (good) idea without exchanging with various partners generally does not lead very far. It is essential to consider, in a more global, interdisciplinary and forward-thinking manner, how to translate and further develop the seed of an idea to bring forth realistic solutions on scientific and/or technical levels. For intelligence to be collective or collaborative, it must be effectively shared. This sharing, within heuristic processes, raises awareness of the variety and complexity of ideas and encourages acceptance of the heterogeneity of each thought, solution, practice, and behavior. The aim of this collective work is to define a critical path through which the organization will create value.
Que cela concerne la possibilité de rester dans des paradigmes anciens ou, au contraire, à de nouveaux espaces de réflexion conduisant à de réelles ruptures conceptuelles, la société demande de la créativité (invention, innovation). Il n’y a pas qu’une continuité rassurante dans cette pression exercée sur les concepteurs à cause de tendances lourdes liées au changement climatique, à l’épuisement des réserves, aux relations interindividuelles locales et internationales, etc. Si pour une part importante, cette démarche est plutôt personnelle, avoir une (bonne) idée sans échanger avec différents partenaires ne mène généralement pas loin. Il faut envisager, d’une manière plus globale, interdisciplinaire et prospective, la mise en traduction et en approfondissement de l’amorce d’une idée afin de faire émerger des solutions réalistes au niveaux scientifiques et/ou techniques. Pour que l’intelligence soit collective ou collaborative, encore faut-il qu’elle soit effectivement partagée. Elle fait prendre conscience, dans des démarches heuristiques, de la variété et de la complexité de l’idée et accepter l’hétérogénéité de chaque pensée, des solutions, des pratiques et des comportements. Le but de ce travail collectif est de définir un chemin critique par lequel l’organisation va créer de la valeur.
Idée intelligence collective organisation heuristique expertise autonomie nouveauté concept invention innovation
Idea Collective intelligence Organization Heuristics Expertise Autonomy Novelty Concept Invention Innovation