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Géraldine Castel
Univ. Grenoble Alpes
Genoveva Vargas-Solar
Univ. Grenoble Alpes
Javier A. Espinosa-Oviedo
Delft University of Technology
The Netherlands
Published on 15 June 2020 DOI : 10.21494/ISTE.OP.2020.0533
Social networks have become in the last decade central to political life. However, to those interested in analysing the communication strategies of parties and candidates at election time, the introduction of the Internet into the political sphere has proved a mixed blessing. Indeed, while retrieving, consulting, and archiving original documents pertaining to a specific campaign have become easier, faster, and achievable on a larger scale, thus opening up a promising El Dorado for research in this area, studying online campaigns has also inevitably introduced new technical, methodological and legal challenges which have turned out to be increasingly complex for academics in the humanities and social sciences to solve on their own. This paper therefore proposes to provide feedback on experience and experimental validation from a multidisciplinary project called POLIWEB devoted to the comparative analysis of political campaigns on social media in the run up to the 2014 elections to the European Parliament in France and in the United Kingdom. Together with observations from a humanities’ perspective on issues related to such a project, this paper also presents experimental results concerning three of the data collection life cycle phases: collection, cleaning, and storage. The outcome is a data collection ready to be analysed for various purposes meant to address the political science topic under consideration.
Au cours de ces dix dernières années, les réseaux sociaux sont devenus un élément central de la vie politique. Cependant, pour ceux qui s’intéressent à l’analyse des stratégies de communication des partis et des candidats en période électorale, les conséquences de l’introduction d’Internet dans la sphère politique ont été mitigées. En effet, si la recherche, la consultation et l’archivage de documents originaux relatifs à une campagne spécifique sont devenus plus faciles, plus rapides et réalisables à plus grande échelle, ouvrant ainsi un eldorado prometteur pour la recherche dans ce domaine, l’étude des campagnes en ligne a aussi inévitablement introduit de nouveaux défis techniques, méthodologiques et juridiques qui se sont révélés de plus en plus complexes à résoudre pour les chercheurs en sciences humaines et sociales. Le présent document propose donc de fournir un retour d’expérience ainsi qu’une validation expérimentale d’un projet pluridisciplinaire consacré à l’analyse comparative des campagnes politiques sur les réseaux sociaux à l’approche des élections au Parlement européen de 2014 en France et au Royaume-Uni. En plus d’observations formulées du point de vue des humanités sur les problématiques liées à un tel projet, le présent document présente des résultats expérimentaux concernant trois des phases du cycle de vie de la collecte des données : la collecte, le nettoyage et le stockage. Il en résulte une base de données prête à être analysées selon différents angles afin d’aider à traiter le sujet abordé en sciences politiques.
Politics campaigns elections database methodology collaboration Big Data Digital Humanities
Politique campagnes élections base de données méthodologie Collaboration Big Data Humanités numériques