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Agility and Product Supply Chain Design: the Case of the Swatch

Agilité et conception de filière : le cas de la montre SWATCH


Brunelle Marche
Université de Lorraine

Vincent Boly
Université de Lorraine

Laure Morel
Université de Lorraine

Frédérique Mayer
Université de Lorraine

Roland Ortt
Faculty of Technology
the Netherlands



Published on 7 January 2019   DOI : 10.21494/ISTE.OP.2019.0315

Abstract

Résumé

Keywords

Mots-clés

During the launch of new products, innovative companies must be ready for a reorganization of the supply chain that supports the manufacturing of the product in question. Thus, they have to redefine their role at the heart of manufacturing in order to remain competitive. Therefore, reflection must take place as soon as the new product is designed in order to anticipate the organizational, technological and strategic changes. An “agile” supply chain facilitates the integration of a new product by limiting the risks induced by these different changes. In this article, we will show that anticipating the design of the supply chain as early as possible in the process of development of the new product allows us to implement the most effective strategies to make it agile, and therefore more able to withstand the risks and uncertainties arising from innovation. To illustrate our points, the emblematic case of the Swatch is studied.

Lors du lancement de nouveaux produits, les entreprises innovantes doivent anticiper l’organisation de la filière, supportant la fabrication du produit et que de fait, elles doivent aussi redéfinir leur rôle au sein de cette dernière pour rester compétitive. Une réflexion doit donc être menée dès la conception du nouveau produit afin d’anticiper les changements organisationnels, technologiques ou stratégiques occasionnés. Une filière « dite » agile facilite l’intégration d’un nouveau produit en limitant les risques induits par ces différents changements. Dans cet article, nous montrerons qu’anticiper la conception de la filière, au plus tôt dans le processus de développement du nouveau produit, permet de mettre en oeuvre les stratégies les plus efficaces pour la rendre agile et donc plus apte à supporter les aléas et les incertitudes découlant de l’innovation. Pour illustrer nos propos, le cas emblématique de la Swatch est étudié.

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